2012-01-10

Enkla pappersvimplar


 När jag flyttade till min lägenhet var det tomt och vitt överallt. För att snabbt få in lite färg gjorde jag enkla vimplar av scrapbookpapper och papperssnöre. Allteftersom rummen fått gardiner och tavlor istället har vimplarna fått flytta runt, och tillslut hamnade de i badrummet. Där får de stanna, jag blir glad varje gång jag kommer in!

Ur ett scapbookpapper kan man få ut 5st vimplar i bra storlek, om man är lite klurig. För att göra en slinga med 15 vimplar behöver man 3 ark scrapbookpapper, 2m snöre, linjal, penna, sax och hålslag.


Ett scrapbookpapper är 30,5x30,5cm. Om pappret har en extra bit med text, steckkoder och loggor måste man klippa bort den först. Mät och rita ut vimplarna på baksidan av pappret. Bredden ska vara halva papprets bredd, alltså 15,2cm, och längden från mitt på toppen till spetsen ska vara 18cm. Gör gärna en mall i ett annat papper och rita efter.

När vimplarna är utklippta är det dags att ta fram hålslaget. Ta ett vanligt A4-papper och slå hål i det som vanligt. Passa in en av vimplarna över ett av hålen på A4-pappret och rita av den när den ligger bra. Lägg tillbaka A4-pappret i hålslagen, passa in vimpeln efter markeringarna och slå hål. Vänd vimpeln och gör det andra hålet.

När alla vimplarna fått hål är det bara att trä upp dem på snöre och hänga upp. Jag använder platt papperssnöre, det är strävt så vimplarna glider inte ihop.

3 kommentarer:

  1. Vad roligt det var att läsa ikapp alla dina inlägg! :) Tummen upp för att du äntligen postade dom. Hoppas det känns lite bättre idag. Kramar från Anna

    SvaraRadera
  2. Hej fina vän! Kul med godisknapparna! Jag kan den 11 februari :) Sydag vore roligt, om inte annat för att få igång inspirationen lite. tvångsklippte ut en tröja till elsa efter att jag hade bloggat, det kändes roligt, men telefonen ringde så jag hann inte sy nåt... grönt med vita hjärtan, vad skulle du ta för kantband? Jag lutar åt turkos - andra förslag? Gonatt!

    SvaraRadera