2012-07-19

Marmorering och ådringsmålning



En lördag i mars var jag på kurs hos dekorationsmålare Åse Högström i Hammar. Det var en härlig dag där vi marmorerade och ådrade med pilsner, pigment och penslar. Vi målade marmorsorterna kolmårds (grön), cararra (vit), sienna (gul) och rouge royal (röd). Efter lunch blev det ådringsmålning av furu, ek och valnötsrot. Hos Åse hittar man lite fler bilder från dagen.


Nästan hela hemligheten med ådring och marmoreringsmålning är en speciell pensel med många tunna strån, en fördrivare. Först lägger man på pigment och pilsner med en vanlig pensel eller svamp. Sedan tar man fördrivaren, som ska vara torr, och flyttar runt färgen på pappret. Utan den fattar man inte hur det är möjligt, när man väl provat är det enklare än vad det ser ut.

Nu har jag äntligen samlat ihop alla pigment och fått hem min fördrivare från gnestapenseln. I min hall står en trevlig byrå, fast det är tråkigt grå. Jag tänkte måla byrån svart och lägga på en extra skiva, målad som kolmårdsmarmor. Ska bara fixa mdfboard och fräsa en fin kant på den först, det är helgens projekt.

Åse håller samma kurs i höst igen, 15 september eller 17 november. Läs mer här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar