2012-11-08

Dubbelstickningstips

 
Vi provade dubbelstickning på stickcafeet tidigare i höstas. Man lägger upp dubbelt så många maskor som vanligt, sedan stickar man varannan rät och varannan avig. Eftersom man använder två olika garner och håller garnen på ett speciellt sätt så lägger sig maskorna i två lager. Resultatet blir en stickning som har två rätsidor och är dubbelt så tjock. Dubbelstickning är användbart till det mesta, tex. muddar, mössór, vantar och grytlappar.

Jag hittade bra instruktioner och en video hos Design Katarina. Jag gjorde en provlapp och fastnade direkt för tekniken. Det blir tjockt, vändbart och fint och det är enklare att få det jämt än med vanlig flerfärgsstickning eftersom det går åt lika mycket av varje färg. Nu har jag stickat klart min första dubbelstickade mössa, mönstret finns här!
 

Jag håller garnet precis som vid vanlig flerfärgsstickning. Efter ett tag får man in snitsen att enkelt snurra garnen med långfingret för att byta färg.


Sätt ihop nystanen som vid tvåändsstickning så slipper du trassel. Ta ut tråden ur mitten på nystanen, dra ut 1-2 meter så du har att sticka av. Vira bägge trådarna några varv runt nystanen, lås med en sticka eller hårklämma. När garnen tvinnats mycket är det bara att lyfta i trådändarna och låta alltsammans snurra!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar