2012-12-03

Systers tovade tofflor

 
 
 
Syster yster önskade sig varma tofflor i julklapp förra året. Det fick hon, men bara en var färdigstickad. Under året har jag stickat klart, tovat i maskinen flera gånger, valkat för hand och tvättat igen. Fast dom blev aldrig riktigt bra, krympte inte nog mycket. Och kanten som virkades på med grått pudelgarn såg bara värre och värre ut.
 
En helg i november fick det vara nog, nu skulle dom bara bli klara. Så, den grå kanten klipptes bort och så åkte dom in en sista gång i tvättmaskinen. Ut kom såklart ett par för små tofflor!

Men lite envist slitande och dragande gjorde dom större igen, och tillslut fick dom torka över natten med ett par lagom stora skor innuti. Morgonen därpå passade dom perfekt och jag kunde klippa till lädersulorna av getskinn. Jag satte lädernål i symaskinen och sydde längs kanten på lädersulan utan tråd så att det blev hål med jämna mellanrum. Sedan fick syster själv sy fast sulorna på tofflorna med rött lingarn och langettstygn.
 

Före och efter en sisådär 4 omgångar i tvättmaskinen.
 
 Jag kan inte rekomendera mönstret som kommer från drops. Det enkla sättet som stickningen sys ihop på i hälen och tån skapar lätt klumpar när det tovar sig. Vi tog klippte försiktigt bort bitar av klumparna med sax och tovade ihop lite extra med en nålfiltsnål.
 
Garnet, drops alpacka, funkar att tova men insidan blir väldigt bubblig av alla aviga maskor. Jag tror att ett tjockare garn hade blivit bättre. Drops pudel som skulle användas till kanten kan kanske vara snyggt att virka på när tofflorna är färdigtovade. Gör man i mönstret och virkar innan tovningen blir det bara klumpigt och fult.
 
Precis som Tant Kofta ibland påpekar så blir stora oformliga saker som stoppas i tvättmaskinen bara små, lika oformliga saker när dom kommer ut. Om jag skulle sticka och tova i maskin någon mer gång vill jag ha ett mönster där man får en fin, bra form redan när man stickar. Tant Kofta vet som sagt hur man ska göra, kolla bara här och här!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar