2011-09-20

Byggnadsvårdsläger



Jag har varit på byggnadsvårdsläger på Öland igen! Min bästa semester, 2 veckor med matern serverad, boende på pensionat och så snickra och måla på ett fint gammalt hus med kunniga ledare hela dagarna.
Jag har lärt mej så mycket under där, snickra fönsterbågar, glasa, kitta, måla med linoljefärg, måla limfärg i tak, bygga med stolpverk, lägga papptak, spänna papp på väggar, strålasera lister och lägga golv. Sista dagen fick jag till och med ådringsmåla ek på spegeldörrar. Dessutom recept och knep bakom färgbrytningar, limfärger och fönsterkitt. Och så alla utflykter då, Himmelsberga, Kalmar slott, Capellagården, Borgholms stadsmusseeum, kallbadhuset och till sist målarmästarns egen verkstad!

Här ovan är receptet på åkta linoljespackel. Perfekt när man ska måla med linoljefärg! Vill man göra på 1800-talsvis så grund först med mager linoljefärg, spackla sedan i ev. hål, bredspackla sedan hela ytan (till eventuella profiler tillverkar man själv passande profilspacklar) så på med slipstrykningsfärg och slipa slätt med våtslippapper medan färgen är våt. Sedan är det bara färdigstrykningsfärgen kvar!

Vill du ha en aktiv och lärorik semester kan jag abslout rekomendera ett läger annordnat av svenska byggnadsvårdsföreningen!

2 kommentarer:

  1. mager linoljefärg vad menas med det

    SvaraRadera
  2. Cellulosalimmet, är det i pulverform? Var kan jag köpa det? Tack
    Skulle vara bra med mått på receptet hehe

    SvaraRadera