2012-02-24

En färdig tröja tillslut


Den här tröjan påbörjades på en sydag hos Jonna i höstas. Jag skulle sy raglanärm för första gången och ritade av mönster ur Meedom-boken. Där är ju ärmarna ritade 90 grader rakt ut från kroppen, men jag försökte rita om med lite lutning. Ringningen blev lite vid och kantbandet i halsen blev skarvat både mitt bak och i ena främre raglansömmen. Ofållad hamnade tröjan längst ner i en tyglåda. Nu några månader senare dök den upp, och kanske var det inte så farligt trots allt. Lilla K pekade på alla djuren och provade sedan. Sen fick vi inte ta av den! Nu har den i alla fall fått mudd i ärmslut och nertill och så två röda finknappar.

K fick också tumvantar sydda efter det här mönstret från Erica. Jag testade att skala ner det till 87%, men då blev det lagom till en 7-månaders. De här är i full skala och passar nog en 2-åring. Fodrade med microfleece och så en fastsydd bit elefantband. Pilligt men roligt att sy!

Tyg: Landskapstyg samt röd mudd och grön interlock från jofotex. Klöver och turkos mudd från ohlssons. Microfleece från calletex.
Bäst: Att min ide att kombinera tyget med både rött och grönt funkade. Lite ovanligt, men fint tycker jag. Och att jag har sytt mitt första snabbsprund.
Sämst: Att den fick ligga så länge. Och den fula skarven fram...

1 kommentar:

  1. Vilken tur för K att du gjorde klart tröjan - blev jättebra! Och vantarna med!

    SvaraRadera