2011-06-20

Gör en trekantssjal avlång del 2

Här förklarar jag hur jag modifierade mönstret när jag stickade min vårgröna sjal. Hoppas det kan inspirera andra till mer modifierande! Här har jag skrivit mer om hur jag gör trekantiga sjalar avlånga.

Den här beskrivningen fungerar för alla sjalar startar i nacken med få maskor och sedan ökar man i mitten och på sidorna (som nr2 här). Precis som i mönstret ökar jag på var sida om mittmaskan vartannat varv, men i kanterna ökar jag varje varv istället för varannat. Den här sjalen har först ett rätstickat parti (gulrandigt), där är det bara att sticka på som vanligt.

Sjal och mönsterdiagram enligt beskrivningen till vänster,
min sjal och modifierat diagram till höger.
Klicka för större bild!
I sjalbeskrivningen finns ofta ett diagram för mönstret. Jag har ritat en princip ovan och färglagt motsvarande del av sjalen och diagrammet lika. Jämför man sjalarna och mönsterdiagrammen ser man att det är bara det röda/lila partiet som skiljer sig åt. Det är alltså bara där man måste hitta på lite själv, inte så mycket och inte så krångligt alltså! Om man har en sjal utan slätstickningsparti och med flera olika mönsterdiagram får man rita om varje diagram för sig.

Jag ritade av diagrammet och lade till mina extraökningar på kanterna.Efter halva diagramhöjden får man plats med en extra upprepning av den blå delen (blårutig del). Restan av det lila partiet kan man antingen bara slätsticka eller fylla i med liknande mönster.

Någon kanske reagerar på att den gröna kvadraten i mitten inte är riktigt likadan, på en avlång sjal blir det snarare en romb om man ska vara petig. Jag tycker det funkar bra att sticka enligt orginalmönstret ändå, men kanske borde man kompensera med färre ökningar i mitten?
Någon därute som vet?

1 kommentar:

  1. Tack för sjaltipsen! Snart är det sjalstickardax för mig i garnet från granhammar - jag ska bara få undan lite andra stickningar först ;-)

    SvaraRadera