2011-06-20

Gröna vårsjalen



Jag ville sticka en vårsjal att ha som halsduk till mina röda jackor. En avlång, trekantlig, liten sjal med lövmönster ville jag ha, och efter lite sökande i ravelrys fantastiska mönsterbibliotek valde jag Ginkgo. Men, den skulle ju vara avlång, så jag fick snällt räkna lite... Läs mer om det här.

Garnet hittades efter mycket letande i olika garnaffärer efter rätt vårgröna nyans hos yll och tyll i uppsala. Dyrt, men oj så fint och mjukt. Malabrigo sock i färgen abril är det, en het kandidat till nytt favoritgarn. Fast lite besviken är jag på att det läckte färg när jag tvättade det inför blockningen. Jag tycker mönstret gör sig bra i lite tjockare garn, och så går det ju fort att sticka. Lövmönstret är fint, men nog måste man kunna gör ännu finare löv!? Jakten på den perfekta lövmönstrade sjalen lär fortsätta...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar