2011-06-27

Midsommarklänning

I början på veckan berättade Anna pedagogiskt hur man syr fast en dragkedja genom att först tråckelsy sömmen och sen lägga dragkedjan bakom och sy på bägge sidor. Till sist sprättar man upp tråckelsömmen och fram kommer en nästan helt dold dragkedja. Hon la snabbt til att det är ganska krångligt och bra att ha lite hjälp första gången. Precis så säger man om man vill att envisa Emelie ska testa någonting själv ;-).

Planer på och tyg till en egen midsommarklänning har jag haft ett tag, men först i torsdags kväll började jag. Jag är riktigt nöjd över hur bra dragkedjan blev, trots att jag varken nålade eller kastade fast den innan jag sydde runt... På fredagsförmiddagen fixade jag kragen och snabbfållade innan det var dags att åka. En kofta över fick dölja de ofärdiga ärmarna sålänge... Först i söndags blev den helt färdig med lite kortare längd och holkärmar.

Klännigen är av modell 125 från Allt om handarbete nr 4 2011, efter tips från Jonna. Tänkte först göra den utan kragen, men nu blev det med. Den är både häftig och knäpp! Ärmarna har jag lagt till själv med lite hjälp av mamma. Det gröna tyget med små vita prickar tipsade Anna om, det är från Åhlens och färgen är mest rätt på bilden till vänster.

1 kommentar: