2012-03-21

Prova något gammalt!

Min luleåkompis Anna, som numera driver gästhus på gotland, har utmanat bloggvärlden på pysseltips. Mitt bidrag blir lite byggnadsvårdsinspirerat, fast på slöjdvis. Att erövra nya kunskaper ger både glädje och stolthet. Jag utmanar er att prova på ett gammalt hantverk!


Det här är nålbindning, en vikingatida teknik där man gör öglor och "syr" ett nät utan knutar. I Sverige har man hittat bevarade nålbundna vantar från 1400-talet.

Garnet ska vara rent ullgarn som inte är superwashbehandlat. Mönstret framträder tydligast om man använder ett ganska tjockt, entrådigt, löst spunnet garn. Restgarnet fungerar utmärkt eftersom man bara använder några meter åt gången.

Nålen ska vara platt, ca 10cm lång med ganska stort öga. Den  brukar vara av trä eller ben. Här finns en beskrivning på hur man täljer till en egen av fint trä eller en glasspinne!

Det finns flera sätt att börja på, och man får olika tjocklek beroende på teknik. Youtube är en guldgruva med instruktioner, jag använde dessa filmer. När man sytt färdigt valkar man i varmt vatten, då krymper det lite och blir slitstarkt, elastiskt och tätt. 


Ett stygn där man tar två öglor bakom tummen


Vill du inte testa just nålbindning finns det mycket annat att prova. Slå frivoliteter (tatting), gör trådknappar, knyppla eller väv med brickor. Kanske blir det fler inlägg här när jag utforskat vidare... Det finns många snart bortglömda hantverk att lära sig. Kom ihåg, kunskap är lätt och roligt att bära!
Snart färdig vante i slutsålda garnet Lappland från Marks & kattens.

1 kommentar:

  1. Så snygg den blir - nu blir jag inspirerad att fortsätta med min lilla mask ;)

    SvaraRadera