2011-05-13

Darcy

Jag kärade ner mej i Darcy för länge sen och skickade efter mönsterboken som present efter en tenta. Något år senare köpte jag garnet. Som nybörjare vågade jag inte byta ut dyra fingarnet till något annat, men man måste få lyxsticka ibland också. Svart skulle det bli, snyggt till det mesta, men svårfotat precis som i boken.
Jag stickar löst, och ännu värre blir det i stumt bomullsgarn, efter diverse påbörjade ärmar la jag ner det hela något år till.
Men så sent i höstas satte jag igång på riktigt, och i januari-februari blev det terapi-stickning i racerfart.
Med en hel storlek mindre stickor stämde masktätheten på pricken, och mönstret gick ju at förstå, om man bara tar en bit i taget.
Modellen är fin fast kragen blev sådär, varken eller liksom. Kanske ska sticka på några varv, har sett på ravelry att någon gjort det. Annars är ju mosstickning fint, fast jag känner mej lite tantig, men det blir nog bättre till hösten. Jag stickade en M, den är lite stor, framförallt framstyckena. Men tvätt och ev. torktumling ska nog råda bot på det.
I vilket fall var det en rolig stickning, en rejäl utmaning och jag har lärt mig mycket nytt. Synd att jag skrev sista (?) tentan för ett år sen, mönsterböcker och garn är ju perfekta tenta-morötter...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar