2011-05-23

Sjal med garn från ullspinneriet

Pälsullgarn och stugor i skogserimitaget
Jag minns utflykter till Östergötlands ullspinneri i gränslandet mot småland, området med det fantasieggande namnet holaveden. Där är skogen tät och åkrarna steniga, fåren är många och sjöarnas vackra blå fläckar och långa stengärsgårdar delar upp landskapet i små, små bitar. Vilken kontrast mot de vidsträkta östgötaslätterna och milslånga skogarna uppåt närke. Vid ullspinneriet fick man äta medhavd fika brevid fårskulpturerna gjorda av gamla sektionsradiatorer och så köptes det ull till tovning. Väl hemma igen tovades små grå och rosa möss i varmt såpvatten. Tror de finns kvar hemma än, med svans och öron av små läderbitar.

Jag rekomenderar verkligen ett besök, tex. i kristihimmelfärdshelgen då omkultur ordnar ombergsbygdens årliga konstrunda. På ullspinneriet kan man köpa garn och fina filtar. Passa på att gå guidad visning och se en riktig spinning jenny och jaquardvävstolar som mönsterprogrameras med hålkort. Fortsätter man den vackra slingrande vägen genom skogen från ullspinneriet hamnar man i sjögetorp hos urnatur som gör vackra mossatyger och har en hel by med underbara övernattningsstugor i skogseremitaget.

I sommar bjuder ullspinneriet in till sticktävling, en sjal eller halsduk med eget mönster ska stickas i något av deras garn och lämnas in senast 22:a augusti. Bra utmaning för mej, jag är sugen på att designa själv nu, och tre månader bör jag väl hinna på. Hemma finns redan 50g vinrött och 100g turkost pälsullgarn, jag tror det får bli det turkosa!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar