2011-05-09

Fönsterrenovering


Jag har tagit hem ett fönster från ett litet hus på landet. Kittet var upptorkat, glasen spruckna och färgen flagade så det blev grundlig renovering. All färg är äntligen bortskrapad och jag har stiftat fast nyköpta gamla glas från teijlers och kittat med egenblandat kitt av rå linolja och krita.

ovolin köpte jag vit linoljefärg och grön umbra-pigment. Idag har nästan alla röda hus helt vita knutar, fönster och foder, men förr drog de ofta åt grått. Jag tycker det är vackrare så, kontrasten blir inte så hård. Jag blandade pigmentet med kokt linolja och blandade sedan i 8% pigmentolja i färgen. Tanken är att den ska vara väldigt ljust varmgrå, nästan vit, vi får se hur det blir, två strykningar är kvar.

Härligt att jobba med gamla beprövade material som funkar och går att underhålla på ett vettigt sätt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar